A szolgáltató az internetes kereskedelemben óhatatlanul személyes adatok kezelőjévé válik, és ekkor az adatvédelmi törvénynek megfelelően kell eljárnia - hangsúlyozta az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az MTI-hez csütörtökön eljuttatott állásfoglalásában. Az állásfoglalás alapjául szolgáló konkrét ügyben egy internetes áruháztól vásárolt könyvet futár szállított a megrendelőhöz...

Az internetes áruház szolgáltatója "az ügyfél személyes adatait csak az adott célra, vagyis a szolgáltatás nyújtásához szükséges mértékben kezelheti. Az adatokat az érintett hozzájárulása nélkül semmilyen más célra nem használhatja fel, még akkor sem, ha azokhoz egyébként jogszerűen hozzáférhet" - tartalmazza Szabó Máté közleménye. Mint rámutatott, az internetes adásvétel szükségszerű eleme a személyes adatok kezelése. Az eladó a szolgáltatás nyújtásával egyben adatkezelővé is válik, ezért köteles az adatvédelmi törvény szabályai szerint eljárni.
Az eladónak az érintetteket körültekintően tájékoztatnia kell az adatkezelés részleteiről, így például arról, hogy az adatokat továbbítja-e, és ha igen, kinek, milyen célból, továbbá, hogy az adatkezeléssel kapcsolatos kérdéseket, hogyan és hol tehetik fel.

Az állásfoglalás alapjául szolgáló konkrét ügyben egy internetes áruháztól vásárolt könyvet futár szállított a megrendelőhöz. A címzett a kézbesítő viselkedését sértőnek érezte és ezt levélben meg is írta az áruház üzemeltetőjének. Ezek után a futár ismét jelentkezett, személyesen és telefonon is zaklatta a panaszost, aki viszont az ombudsmanhoz fordult, kifogásolva az internetes áruház és a futárszolgálat adatkezelését.
Az ombudsman szerint ebben az esetben a kifogásokat tartalmazó levelet valószínűleg az áruház adta ki a futárszolgálatnak, illetve a futárnak. Ehhez a panaszos nem járult hozzá. Az ügy kezeléséhez, illetve a hasonló esetek elkerüléséhez nem szükséges átadni az ügyfél személyes adatait a futárszolgálatnak, és különösen nem a futárnak.
Mindezek alapján a jogellenes adatkezelés megállapítható lehet, de ahhoz meg kellene vizsgálni, hogy valóban az áruház adta ki a levelet, vagy a futár maga kereste ki valamilyen módon - tette hozzá.

Az állásfoglalás ezzel kapcsolatban megállapítja azt is, hogy az adatkezelő felelős az ügyfél személyes adatainak jogszerű felhasználásáért, függetlenül attól, hogy a futárszolgálat saját tevékenységén belül szintén felel a személyes adatok jogszerű kezeléséért, illetve mindketten felelnek az alkalmazottak tevékenységéért is. Az adatkezelés tehát akkor is lehet jogellenes, ha a vásárló megfelelő tájékoztatást kapott arról, hogy adatait átadják a futárszolgálatnak.

prim.hu, 2008. július 25.

A bejegyzés trackback címe:

https://adatvedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr741216503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.